Pro potřebu výstavby nové silnice uvolnila Sokolovská uhelná část svých pozemků. Silnice by tak měla využívat například část tělesa bývalé vlečky vedoucí k lomu Medard.

Stavba západního obchvatu Sokolova by měla začít ještě letos. Přípravy projektu, který je nejočekávanější dopravní stavbou ve městě, odstartují doslova za několik dnů.

Samotné výběrové řízení na dodavatele stavby, kdy investorem je ministerstvo financí, totiž bude vypsáno už prvního června. Zatím jen na první etapu obchvatu. Ale i tak to znamená, že pokud vše půjde bez problémů, mohly by první stavební práce začít ještě letos," říká Petr Navrátil, náměstek krajského hejtmana pro oblast dopravy.

Pro Sokolov je přitom stavba klíčová. Výstavba obchvatu totiž definitivně vyřeší dlouholeté problémy města s tranzitní dopravou, především ve směru na Kraslice," konstatuje Navrátil, podle kterého je úspěchem i fakt, že projekt bude v plném rozsahu hradit stát v rámci zahlazování následků těžební činnosti. Po dokončení stavby pak celou komunikaci, i její další správu, převezme od státu Karlovarský kraj."

Západní obchvat města navíc ušetří Sokolov dalšího reálně hrozícího problému. Po dokončení jezera Medard, v areálu stejnojmenného hnědouhelného dolu mezi Sokolovem a Habartovem, se totiž očekává další nárůst dopravy v souvislosti s rozvojem nové rekreační oblasti.

Takhle se ale doprava jak od Karlových Varů, tak od Chebu městu vyhne. Dokonce by proti současnému stavu měl celkový objem dopravy projíždějící městem, po dokončení západního obchvatu, klesnout až o polovinu," říká místostarosta Sokolova Karel Jakobec. Ten zároveň neočekává, že by průběh stavebních prací na obchvatu měl nějaký výraznější vliv na obyvatele města, nebo plynulost dopravy v Sokolově.

V podstatě celý západní obchvat jde mimo území města, takže by s tím neměly být žádné potíže. Fakticky se to projeví jen v závěrečné fázi, kdy bude docházet ke stavebnímu napojení obchvatu na Kraslické ulici," dodává Jakobec s tím, že vzhledově pak stavba ovlivní také území takzvaného Jižního lomu. Ten totiž obchvat rozdělí na dvě části. Jedna má projít přestavbou a parkovými úpravami, zatímco druhá zůstane pravděpodobně jako výcvikový areál sokolovských dobrovolných hasičů.

Dokončením západního obchvatu města by měl mít Sokolov, jako jedno z mála měst regionu, na řadu let zcela vyřešené problémy se základní dopravní infrastrukturou. Část dopravy z města totiž už od roku 2008 odvádí severní silniční obchvat kolem Královského Poříčí. Kamiony z Chemičky pak z města odvedl loni dokončený most přes Ohři a v těsné blízkosti Sokolova se v těchto dnech dokončují poslední úseky rychlostní silnice I/6 mezi Chebem a Karlovými Vary. Jak k výstavbě severního obchvatu, tak vzniku nově plánované komunikace, významnou měrou přispěla také Sokolovská uhelná, která uvolnila část svých pozemků nezbytných pro stavbu silnice.