I přes nezvykle vysoké listopadové teploty jedou v provozech Sokolovské uhelné naplno přípravy na první mrazy. Opatření se týkají jak výroby, tak dopravních tras nebo komunikací.

undefined

Hlavní inženýr divize Zpracování Stanislav Kapr u technologické skládky uhlí ve Vřesové.

Přípravy na zimu v provozech Sokolovské uhelné jsou v plném proudu. Opatření, jejichž cílem je udržet v plném provozu za ztížených podmínek jak doly, tak zpracovatelskou část ve Vřesové, budou naplněna do 30. listopadu. Na intenzitě příprav nic nemění ani to, že dosavadní teploty jsou výrazně nadprůměrné.

„To, co platí dnes, nemusí platit za pár dnů," říká vedoucí sekce MTZ Karel Kotous s tím, že už v těchto dnech firma začne pro své technologie i vozový park nakupovat naftu třídy F s bodem tuhnutí - 20° Celsia. „V případě, že klimatické podmínky budou mimořádně nepříznivé a meteorologové budou avizovat větší mrazy, operativně nakoupíme arktickou naftu."

Sklady v těžební části přitom už dnes jsou zaplněné dalším zimním materiálem, ať už jde o posypovou sůl, absodan zabraňující prokluzování bubnů pásových dopravníků, fagule na ohřev technologií, nebo kapaliny do odstřikovačů, ke kterým v těchto dnech přibyly i rozmrazovače skel či zámků. Ale jak potvrzuje Jaroslav Jiskra, vedoucí sekce Koordinace a řízení výroby, nejde zdaleka jen o materiál.

„Součástí zimních opatření je také plán využití pracovníků těžebních sekcí a báňské záchranné služby při čištění technologií v silných mrazech nebo silném sněžení," říká Jiskra. Předem se stanovují také priority pro rozmrazovací tunely nebo pro čištění hlavy uhelných řezů před postupem rýpadel tak, aby se sníh nedostával do vytěženého uhlí. „Jiné věci, jako je třeba projíždění technologií nebo udržování elektrických lokomotiv v takzvané teplé záloze v době silných mrazů se budou, stejně jako v minulých letech, řešit operativně."

Obdobně jako těžební část se na pokles teplot připravuje i zpracovatelská část Sokolovské uhelné ve Vřesové. „Ke klíčovým opatřením patří například kontrola otopu vnějších rozvodů a zimní ochrana některých částí technologie," vysvětluje Stanislav Kapr, hlavní inženýr divize Zpracování s tím, že každá sekce má přesně stanovená opatření. „Například na generátorovně je v případě mrazů předepsáno protáčení pásových dopravníků každé dvě hodiny, a při extrémních mrazech budou záložní trasy v provozu stále. Pravidelně se protáčí také požární čerpadla, stejně jako záložní čerpadla hořákového generátoru," vypočítává hlavní inženýr.

Součástí zimních opatření ve zpracovatelské části je také například snížení hladiny vody v odkališti ve Staré Chodovské nebo nákup zimního materiálu. V případě Vřesové je to hlavně sůl a písek na posyp komunikací nebo experlit na podsyp venkovních pasů. S velkým předstihem proběhly generální opravy části dopravních cest na Teplárnu, díky kterým by měla být zajištěna plynulá dodávka uhlí i ve ztížených zimních podmínkách. Od loňska se také na zimu zakrývá část technologické skládky uhlí. Zcela nově je zastřešen i hořákový generátor.