Sokolovská uhelná nejsou jen doly, uhlí a elektrárna. Provozy společnosti jsou ve skutečnosti rozsáhlým souborem technologií, často jde přitom o naprosté unikáty, které nenajdete nikde jinde na světě.

Mnohé z nich jsou přitom naprostými unikáty, které nenajdete nikde jinde na světě.
Pokud vynecháme geologický průzkum a projektovou přípravu, je skutečný počátek výroby v rámci Sokolovské uhelné na předpolí lomů Družba a Jiří. Předpolí je územím, které leží před postupem těžby, a je nezbytné před zahájením samotného dolování provést jeho základní přípravu. Tato příprava zahrnuje v první fázi záchranné transfery živočichů, odstranění zbytků různých staveb a technických zařízení, které se v území nacházejí, odlesnění a sejmutí ornice.
Co se týká transferů živočichů, jejich odchyt probíhá většinou ručně a není nutná žádná technika. Obvykle jde totiž o drobné obratlovce, nejčastěji obojživelníky, nebo výlov a přemístění ryb.
První technika tak nastupuje až při samotném odlesnění území. V případě obou lomů společnosti tvoří předpolí lokality již v minulosti báňsky využívané a tak nejsou pokryté vzrostlým hospodářským lesem, ale převážně náletovými dřevinami.
V lomu Družba probíhají práce na předpolí pomocí kolejové dopravy, které se bude věnovat jeden z dalších dílů tohoto seriálu. Na předpolí lomu Jiří probíhá v období vegetačního klidu klasické kácení dřevin. Od roku 2008 je zde provádí dceřiná společnost Sokolovské uhelné Zahradní a parková.
„Co se týká samotného kácení, zde se nepoužívá nic neobvyklého. Jde o běžné motorové pily," říká jednatel firmy Michael Vlček a dodává, že technika nastupuje až následně.
Jde v první řadě o třínápravový speciální vyvážecí traktor Timberjack 1010 Forwarder, kterým se sváží dřevo. Přes devět metrů dlouhý stroj sice disponuje motorem s výkonem jen 111 koňských sil, ale díky dobrému zpřevodování si tento třírychlostní speciál dokáže poradit s přibližováním až 11 tun dřeva i ve velmi náročných terénních podmínkách. Součástí vybavení traktoru je také hydraulický jeřáb pro nakládku kmenů.
„Co se týká kmenů, ty se z místa odváží pomocí soupravy klasického tahače Scania v konfiguraci 6 x 6 s hydraulickou rukou Epsilon a návěsem pro odvoz dlouhého dříví i výřezů," říká Vlček s tím, že dříví je dále využíváno buď pro papírenský průmysl nebo klasickou dřevovýrobu. O zbylou dřevní hmotu, jako jsou větve, křoviny nebo pařezy, se pak postarají další technologie přímo na předpolí.
Konkrétně jde o výkonný štěpkovač Jenz HEM 560. O jeho pohon se stará 360koňový motor traktoru Fendt 936 Vario, a tento štěpkovač dokáže zpracovat křoviny i celé stromy do průměru 56 centimetrů s úctyhodnou kapacitou zpracování až 150 metrů krychlových dřeva za hodinu.
„Výsledná štěpka je pak kvalitním biopalivem s velkou výhřevností," říká Vlček s tím, že v regionu zatím po tomto druhu paliva není příliš velká poptávka. „V současné době se proto vozí do Plzně nebo do Štětí."
Další fáze přípravy spočívá v likvidaci pařezů, které na předpolí zůstávají po jeho odlesnění. K tomu se používá speciální fréza, přezdívaná také Chroustal. Ta je upevněna na, v provozech Sokolovské uhelné běžně používaném, pásovém bagru Caterpillar 330D L a dokáže za hodinu doslova zchroustat pařezy na ploše až 70 metrů čtverečních a proměnit je na třísky.
Teprve následně je možné pomocí buldozerů sejmout z oblasti ornici k jejímu následnému deponování a pozdějšímu využití, například při rekultivačních pracích, aby mohla nastoupit první fáze těžby a to těžba skrývky.

Vladislav Podracký

Předpolí