Hlavním tématem jednání se zástupci Sokolovské uhelné byla budoucnost těžby a vznik nových pracovních míst. Obojí ohrožuje rostoucí zatížení dobývání i zpracování uhlí poplatky.

undefined

Ministr Mládek (vlevo) při diskusi s předsedou představenstva Sokolovské uhelné Františkem Štěpánkem.

Podpořit napojení R6 na německé dálnice a urychlit její dostavbu přislíbil během své návštěvy Sokolova ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Ten jednal ve středu se zástupci Sokolovské uhelné o budoucnosti těžby hnědého uhlí v regionu i o vzniku nových pracovních míst v souvislosti s blížícím se vyuhlením ložiska.

Sokolovská uhelná se snažila v uplynulých letech vytvořit potřebné finanční rezervy na zajištění budoucího rozvoje po ukončení těžby uhlí. Situaci však v poslední době velmi vážně komplikuje obrovský tlak, kterému v poslední době čelí uhelný průmysl.

"Jen náklady na nákup emisních povolenek se nám každý rok zvyšují o 60 milionů korun. Pokud vláda schválí navržené zvýšení poplatků za vytěženou surovinu o dvojnásobek, vzrostou nám náklady o dalších 40 milionů ročně," upozornil ministra František Štěpánek, předseda dozorčí rady Sokolovské uhelné s tím, že firmu silně poškozuje i roky nevyřešený spor s polostátním gigantem ČEZ o cenu uhlí. "To vše se odráží na klesajícím zisku, který se letos propadne na 200 milionů a pokud se nic nezmění, do dvou let může být na nule."

Firma přitom buduje v regionu několik průmyslových zón s cílem investovat část tržeb z minulosti do vybudování nových pracovních míst. Do regionu ale zatím mají zájem vstupovat spíše firmy hledající levnou pracovní sílu. "Karlovarský kraj má jedny z nejnižších průměrných mezd v republice a oni jsou si toho moc dobře vědomi. Takže zatímco Sokolovská uhelná má průměrnou výši platu 30 tisíc korun, oni nabízí minimální mzdy. Naším cílem by tedy mělo být hledat investory trochu jiného typu."

Podle Štěpánka je ale zásadní problém, že většina z nich nemá zájem o Sokolovsko především z důvodu chybějícího dopravního spojení. Rychlostní silnice R6 totiž nemá návaznost ani na ostatní české dálnice, natož na evropskou dálniční síť. A že je to problém, to přiznal v průběhu jednání i ministr Mládek.

"Je to vidět na příkladu severních Čech. Kde je dokončená dálnice, tam míří i investoři. Budeme proto jednat s německou vládou o napojení R6 na Berlín, které je pro tento region možná ještě důležitější, než napojení na Prahu," uvedl ministr. Ten zároveň řekl, že jeho úřad se bude snažit pomoci Sokolovsku především prostřednictvím agentury Czechinvest. "Nejkonkrétnějšími kroky je rozvoj průmyslových zón které zde již existují. A Czechinvest se bude snažit dostat do nich investory a být aktivní při jejich vyhledávání."

Podle dalšího z účastníků jednání, vládního zmocněnce Jiřího Czencialy, je pomoc státu pro Sokolovsko o to důležitější, že Sokolovská uhelná se chovala vůči regionu vždy velmi korektně a jen díky tomu zde nejsou tak velké sociální problémy jako například na Ostravsku.

Jak ale upozornil starosta Sokolova Jan Picka, tento stav nemusí trvat věčně. Už jen propad zisků Sokolovské uhelné v důsledku rostoucího zatížení uhlí a uhelných technologií ekologickými poplatky může vážně ohrozit podporu regionu ze strany těžařské firmy. Ta každoročně vydává na sponzoring a reklamu v kraji kolem 100 milionů korun. "A za to, že tady dnes nemáme víc než i tak vysokých deset procent nezaměstnanosti, že tu nejsou gheta, a že se zde drží sociální smír, za to vděčíme velkému úsilí a spolupráci Sokolovské uhelné, města Sokolov i okolních obcí. Ale pokud bude Sokolovská uhelná nucena svou činnost předčasně minimalizovat, může se stát, že sociální bouře dorazí i k nám," varuje starosta Picka.