Opravy se týkají především nejvíce namáhaných částí obou technologických celků, jako jsou hydraulické válce kráčení, nebo převodová ústrojí. Oprav se dočkají i nakládací stanice nebo uhelné linky.

undefined

Montáž PS výsuvu velkostroje KU 800/16 v lomu Jiří.

Doslova v plném proudu jsou v těchto dnech pravidelné roční revize velkostrojů v těžební části Sokolovské uhelné. Stroje současně prochází celou řadou náročných oprav, od těch preventivních, až po rozsáhlé výměny komponentů v důsledku provozního opotřebení.

"Zatím největší práce probíhaly na obou technologických celcích v lomu Jiří," říká Pavel Francisko, mechanik divize Těžba. U prvního z nich, TC2/1, byla revize provedena již v březnu. Následně proběhla na zakladači ZP6600/12, který je součástí technologického celku, celková oprava hydraulických válců kráčení.

"Jde celkem o čtyři kusy hydraulických válců, které nesou váhu zakladače, tedy více než 1700 tun," říká mechanik divize Těžba. Ložiska, ve kterých jsou válce uloženy, jsou vystavena extrémnímu zatížení a je nutná jejich pravidelná oprava. K té poslední došlo během generální opravy na přelomu let 1998 a 1999. Zároveň s výměnou ložisek pak v uplynulých dnech proběhla na zakladači také oprava pohonů pásu spojovacího mostu.

"Šlo o poměrně náročnou akci, při které se instalovaly nové brzdy, repasoval se poháněcí buben pásu včetně opravy keramického obložení, které zamezuje prokluzu. Vůbec nejnáročnější pak byla kompletní repase převodovek."

Opravy se ale nevyhnuly ani kolesovému rýpadlu KU800/12, které je součástí tohoto technologického celku. Zde proběhla výměna ložisek v pojezdových kladkách a oprava výsuvu kolesového výložníku. V obou případech šlo o běžnou opravu, která se provádí v rámci prevence. Ani tím však zdejší práce ještě neskončily.

"Od 4. do 17. července bude tento technologický celek odstaven, a to v návaznosti na podnikovou odstávku. V jejím rámci bude provedena obnova gumového pásma na pasových dopravnících 42 a 40 v délce 4400 metrů," uzavírá Francisko s tím, že jen náklady na tuto opravu přesáhnou 17 milionů korun. Na rozdíl od předchozích akcí, na kterých se částečně podílely dodavatelské firmy, bude v tomto případě zajišťovat realizaci Sokolovská uhelná vlastními silami.

Jen před několika dny skončily také práce na technologickém celku TC2/2, kde na velkostroji KU800/16 došlo k celkové opravě výsuvu, včetně oprav převodovky a výměny výsuvového lana, které bylo na konci své životnosti.

"Šlo o poměrně náročné práce, které realizoval výrobce velkostroje firma Unex Uničov, a to přímo v lomu," vysvětluje mechanik divize. Zároveň došlo také na opravu dvou kusů převodovek kráčení, nebo střední opravu kolesa. Při ní byly vyměněny korečky, obložení u kolesa a kruhadla. Na technologickém celku TC 2/2 byla provedena kompletní oprava více než dvou kilometrů dlouhého dopravního pásu PD53

"V průběhu července nás nyní čeká odstávka sekce Těžba uhlí, Během ní proběhnou v lomu roční revize dalších technologií, ať jde o překladiště, nakládací stanice a uhelné linky, nebo velkostroje KU300," dodává Francisko s tím, že zde si většinu prací zajistí Sokolovská uhelná v rámci vlastní provozní údržby.

Revize velkostrojů