Od prvního září jde do ostrého provozu nový řídící systém pro celé nádraží. Dokáže kolejiště, desítky návěstidel nebo přejezdy, bezpečně ovládat i v krizových situacích.

Nový zabezpečovací systém má jeden z klíčových železničních uzlů regionu, nádraží Vřesová. Areál, situovaný na území divize Zpracování, kde na sebe navazují důlní a státní dráha, Sokolovská uhelná vybavila za téměř 70 milionů kompletní řídící technikou nové generace, využívající řídící počítačové technologie. Ta umí ovládat veškeré provozní zařízení nádraží a zároveň zajišťuje bezpečný transport uhlí i dalších surovin pro energetický komplex ve Vřesové stejně jako těch, které odtud míří k odběratelům.

Byla to jedna z nejsložitějších investičních akcí letošního roku," říká k právě ukončenému projektu Václav Veselý ze sekce Investice Sokolovské uhelné. Záměr byl sice schválen již v roce 2009, ale jen přípravné administrativní procesy stavby trvaly několik měsíců. Zabezpečení totiž musí odpovídat nejen drážním, ale zároveň i báňským předpisům. Muselo proto projít hned dvojím povolovacím řízením.

"Ještě komplikovanější než administrativa byla samotná stavba," připouští investiční technik. V rámci budování nového zabezpečovacího systému totiž měly být sloučeny dvě dopravny a vybudováno zařízení schopné ovládat provoz na celkem 17 kolejích nádraží. K nim ale patří ještě dalších téměř 70 návěstidel, 25 výhybek nebo dva přejezdy. Přitom dosluhující zabezpečovací systém musel být funkční doslova až do poslední minuty. Denně totiž nádražím projede na tři desítky vlaků.

Generálním dodavatelem celé investice se stala společnost SEF Sokolov. Kompletní stavební přípravu pro ni pak zajišťovala firma Sokolovská stavební, zatímco dodavatelem zabezpečovacího zařízení typu ESA 11.d byla firma AŽD Praha, která má potřebná oprávnění pro drážní zabezpečovací systémy.

V první fázi bylo nutné provést za plného provozu kompletní rekonstrukci budovy dopravny V2 ve Vřesové včetně základní přípravy na montáž nového systému. Zároveň došlo také ke kompletní výměně návěstidel, veškeré kabeláže a následné montáži nového systému.

"Pokud jde o jeho základní funkční vlastnosti, jsou v podstatě stejné jako u předchozího řešení. Umí ovládat a zabezpečit celé nádraží od výhybek až po přejezdy. Nejzásadnější rozdíl je tedy hlavně v provozní spolehlivosti a také přehlednosti systému, s možností centrálního ovládání z kteréhokoliv místa" vypisuje přínosy Veselý.

Systém má tři na sobě nezávislé terminály pro obsluhu a je zabezpečen tak, že dokáže řídit nádraží po dobu nezbytně nutnou i v případě úplného výpadku elektrické energie. Navíc by měl dokázat eliminovat i případné chyby obsluhy a zabránit tak případné kolizi na kolejích. A i když jeho stavba probíhala za velmi složitých podmínek, jak ukázaly provozní zkoušky, proběhla úspěšně.

"Od poloviny května, kdy systém pod dohledem Drážního úřadu přešel do zkušebního provozu, se až dosud neobjevila jediná chyba na programovém vybavení, ani na jednotlivých komponentech," hodnotí ukončení zkušebního provozu Veselý, podle kterého by současné řešení mělo zajistit bezpečný provoz na kolejích ve Vřesové zhruba do roku 2035 - 2040.

Kolejovka zabezpečení