Důlní elektrická lokomotiva 27E2 vyjede počátkem listopadu z nových dílen v Novém Sedle. Ty vznikly letos v červnu a opravu spojenou s modernizací by zde mělo absolvovat 20 lokomotiv.

„To umožní prodloužení jejich životnosti až do doby úplného vyuhlení ložiska,“ říká Josef Odvody, vedoucí sekce Údržba těžba divize Služby Sokolovské uhelné. „A navíc výrazně zlepší také ekonomiku jejich provozu.“

Samotné akci, jejímž výsledkem by mělo být pět repasovaných lokomotiv ročně, předcházely ale poměrně velké přípravy. V první řadě šlo o přestavbu strojních dílen v Novém Sedle tak, aby zde podobné práce vůbec mohly probíhat. Ta zahrnovala úpravu budovy, přivedení kolejí i trakčního vedení, nebo zajištění strojního vybavení i vybudování zkušebního střediska. Ještě složitější pak byla situace v případě samotných lokomotiv. 

„Původní výrobce, kterým byla Škoda Plzeň, už neexistuje. Neexistují náhradní díly a často ani dokumentace k nim,“ vysvětluje Odvody. Často tak bylo nutné doslova rozebrat některou z lokomotiv, vyjmout příslušný díl, rozkreslit ho, a nechat znovu vyrobit. „Například některé odlitky jsme tak museli dělat dokonce na Slovensku nebo v Rakousku, protože dnes u nás už není firma, která by tak rozměrné součástky dokázala vyrobit v potřebné kvalitě.“

Generální oprava lokomotiv 27E2 přitom neznamená jen výměnu opotřebovaných komponent za ty nově vyrobené. Ačkoliv se mašiny z venku, s výjimkou nového nátěru, téměř nezměnily, a stejný zůstal i podvozek, uvnitř ve skutečnosti nezbyl téměř kámen na kameni.  Lokomotivy mají novou elektroniku, plynulou regulaci, zcela odlišný systém řízení, kdy volant nahradí joysticky, a podobně. A to vše za cca 1 rok a cenu kolem dvou desítek milionů korun. 

„Na druhou stranu to vše umožní významné snížení spotřeby el. energie na provoz těchto lokomotiv, zvýšení jejich bezpečnosti, provozní spolehlivosti a komfortu pro obsluhu,“ dodává Odvody.