Investice prováděná z části za plného provozu souvisí se změnou pozice uhelné sloje v lomu Jiří. Délka hlavních pásů už je téměř kilometr a koncové poháněcí stanice by je již nezvládly.

Výstavba nových poháněcích stanic a prodloužení pásových dopravníků dokončují v těchto dnech v lomu Jiří společnosti Sokolovská uhelná ve Vintířově. Stavba je nejvýznamnější investicí realizovanou v lomu během letošního roku.

„Celkově se prodloužení týká čtyř sběrných linek a hlavní důvody proč k takto velké investici dochází jsou hned tři,“ vysvětluje Radovan Zima, vedoucí sekce Těžba uhlí divize Jiří Sokolovské uhelné.

Uhelná sloj směrem k Sokolovu totiž zatáčí jižním směrem. Jde sice o odklon o pouhých několik stupňů, ale při vzdálenosti půl kilometru už jde o značný posun, který by se stávajícími trasami nebylo možné obsloužit. Druhým důvodem je vyhnutí se tvrdým polohám, které souvisí s existencí takzvané Lipnické poruchy. Jejich odtěžení by bylo nejen technicky náročné, ale zároveň i neekonomické.

„Zásadní pak je, že stávající sběrné linky by to dnes už ani neutáhly. Jejich délka se totiž blíží k jednomu kilometru,“ říká Zima.

Realizace stavby byla zajímavá především v tom směru, že částečně probíhala za plného provozu. Hlavní konstrukční díly se namontovaly za plného provozu přímo nad jedoucí pasovku, a k samotnému propojení linek pak došlo až v průběhu letní odstávky. Hlavním dodavatelem stavby je severočeská společnost Klement, částečně se na realizaci podílí také jednotlivé divize Sokolovské uhelné.

Po technologické stránce použité řešení nijak nevybočuje ze stávajících pásových dopravníků a poháněcích stanic v lomu. „Dali jsme přednost osvědčenému řešení, které známe, a je plně funkční jak z hlediska čištění, tak bezobslužnosti provozu,“ dodává Zima s tím, že i nově budované prodloužení linek bude řízeno automaticky s možností převzetí manuální kontroly.

Aktuality pasovky